Angielski w szkole. W jakim wieku zacząć naukę?

Nauka języka obcego to wymagające zadanie dla mózgu, jednak odpowiednio prowadzona przynosi oczekiwane efekty i ułatwia życie na wielu płaszczyznach. Wielu rodziców, na kanwie własnych doświadczeń z nauką języka angielskiego zastanawia się, kiedy jest najlepszy czas na rozpoczęcie jego nauki. Postaramy się rozwiać wszystkie wątpliwości z tym związane.

Za wcześnie? Za późno?

Czas rozpoczęcia nauki języka angielskiego spędza wielu rodzicom sen z powiek. Zadają sobie pytanie, czy trzylatek powinien już chodzić na angielski? A może to za wcześnie? A może za późno? A co z 6-7-latkiem? Odpowiedź na to pytanie jest z jednej strony prosta, a z drugiej wymaga wyjaśnienia. Oczywiście im dziecko wcześniej rozpocznie naukę języka obcego, tym lepiej. Jednocześnie nigdy nie jest na nią za późno. Jeśli zatem Wasze dzieci nie chodzą na lekcje angielskiego, bez względu na to, w jakim są wieku, warto je na nie zapisać. Zarówno dzieci, które uczyły się języka angielskiego od bardzo wczesnego dzieciństwa, jak i te które zaczęły dużo później, mogą osiągnąć ten sam poziom umiejętności posługiwania się nim. Najwięcej zależy od tego, w jaki sposób będą się uczyć.

Jak uczyć angielskiego najmłodsze dzieci?

Niektórzy rodzice zastanawiają się, jak uczyć języka maluchy, które nie umieją nawet czytać. Jak wtłaczać do ich głów zawiłości gramatyczne i struktury stylistyczne? Tymczasem dzieci na różnym etapie rozwoju uczy się w zróżnicowany sposób. Najskuteczniejszą metodą nauki u małych dzieci jest nauka poprzez zabawę: gry, zabawy ruchowe – wszystko to, co dzieci uwielbiają, a co wcale nie kojarzy im się z nauką. Angielski powinien im po prostu towarzyszyć w zabawie. Posadzenie 5-latków przy stoliku i tłumaczenie im nazw kolorów nie przyniesie takich efektów, jak skakanie po kolorowych kołach z wykrzykiwaniem po angielsku ich barw. A gdy koła są elementami planszy, w której same dzieci są pionkami, możecie być pewni, że zapamiętają to, co trzeba. Mimochodem. Warto jednak pamiętać, że dziecięca pamięć jest ulotna i wymaga powtarzalności. Najważniejsze jest jednak, by miały one stały i częsty kontakt z językiem.

Nauka języka u starszych dzieci

Starsze dzieci, powyżej 8 roku życia nadal uwielbiają gry, jednak im są starsze, tym mniej chętnie łączą zabawy ruchowe z nauką. Od 12-latków już trudno tego oczekiwać. Dzieci w tym wieku mogą poznawać struktury gramatyczne, ale nadal trzeba pamiętać, że dobry nauczyciel łączy naukę konwersacji, wprowadza nowe słownictwo, nie czyniąc z tego udręki. W wielu przypadkach kładzie się nadmierny nacisk na naukę reguł gramatycznych, zapominając, że większość dzieci, w wieku dorosłym będzie potrzebowała języka do komunikacji werbalnej. Ważny jest więc tu właściwy balans. Niezwykle istotną funkcję pełni także atmosfera na zajęciach. Dzieci mają często obawy przed wypowiadaniem się w obcym języku. Tylko dobra atmosfera w grupie pozwoli je przezwyciężyć.

Bez względu na to, kiedy dziecko rozpocznie naukę języka angielskiego, najważniejsze jest, by trafiło na wartościowe zajęcia, prowadzone w oparciu o solidną wiedzę pedagogiczną, związaną z rozwojem dzieci w określonym wieku, by nauka była dostosowana do ich potrzeb. Ważna jest także regularność. Im więcej, tym lepiej. Stały kontakt z językiem sprawia, że staje się on obecny w życiu dziecka, jako oczywisty dodatek, a taka naturalność przyswojenia języka sprawia, że łatwiej jest się nim w przyszłości posługiwać.